Upplevelsebaserat socialt och emotionellt lärande är ett pedagogiskt och terapeutiskt utbildningsverktyg framtagen för att stärka sociala och emotionella färdigheter oavsett människovårdande område.
Dessa färdigheter tränas genom upplevelsebaserad aktiviteter tillsammans med terapeuten/behandlaren.
Förutom individuella mål är syftet med EASEL att öka klientens självkännedom genom att ge olika verktyg inom stressbehandling, socialkompetens och empati, medvetet beslutsfattande, glädje och lycka samt skapande av estetiskt kraftfulla upplevelser.
EASEL modellen ger deltagaren kunskap om sig själva samt värdefulla verktyg inför framtiden.
Det är helt avgörande för verklig förändring att lära sig använda andra delar av hjärnan än enbart hjärnans automatiska reaktioner och strategier som fungerade i den tidiga barndomen – konsekvenserna av att ha varit utsatt av stress över tid eller upplevt traumatiska händelser.
Det unika med EASEL är bl.a. det upplevelsebaserade lärandet (aktiviteter) där en stor betoning på miljön
möjliggör för hjärnan att slappna av i syfte att kunna vara mottagligt för nytt lärande och reflekterande.
EASEL modellen används i behandling, psykosocial rehabilitering, personlig och professionell utveckling, företags och ledarskapsutveckling samt inom resursskola och grön omsorg.
Genom inlärningspsykologi vet vi att inlärning är mest effektivt när ämnet i fråga är relevant för den som ska lära sig. Känslor är då involverade och lärandet sker genom ett holistisk
tillvägagångssätt där reflektion blandas med sensoriska, kognitiva och kinestetiska utmaningar och upplevelser.
EASELs aktiviteter är uppbyggnad för att stärka alla aspekter av ickeverbal kommunikation – kroppsspråk, intention samt att förstå avsikten med känslomässiga budskap.
EASELS övergripande mål är att förstärka deltagarens:
– Självmedvetenhet
– Sociala medvetenhet och empati
– Självreglering
– Förmågan till relationer
– Ansvarsfullt beslutstagande
– Glädje utifrån estetiska upplevelser
Dessa övergripande mål arbetas med genom EASELs tre grundläggande processer:
1. Stärka och utveckla sociala emotionella färdigheter
2. Bygga relation i en omvårdande pedagogisk miljö
3. Öka välbefinnandet genom att ge tillbaka deltagaren kraften över sitt eget liv vilka uppnås genom EASELs olika steg.
Stegen i EASEL följer alltid ett bestämt upplägg som förutom att vara ramen för alla enskilda aktiviteter/samtal och insatsen i sin helhet:
1. Sätta upp mål
2. Psykopedagogik
3. Upplevelsebaserat lärande
4. Processande och avslut.
EASELs olika steg ger genom sin psykopedagogik och upplevelsebaserade aktiviteter deltagaren vägledning tillsammans med terapeuten/behandlaren verktyg att ta sig an sina svårigheter men även förtydliga och förstärka sina styrkor.
Genom strukturerade sessioner och i alla aktiviteter förstärker det upplevelsebaserade sociala och emotionella lärandet deltagarnas:
Självmedvetenhet
Att veta vad man känner i stunden genom att ha en realistisk uppfattning av egna förmågor och en medvetenhet om sin egen grad av självförtroende och självkänsla.
Social medvetenhet och empati
Att förstå vad andra känner genom förmågan att ta in andras perspektiv samt uppfatta och kunna interagera positivt i relation till andra.
Självreglering
Att lära sig hantera sina känslor så att det främjar den egna utvecklingen, att kunna hantera en fördröjd tillfredställelse för att uppnå sina mål och härbärgera frustrationer och bakslag.
Förmågan till relationer
Att kunna hantera egna känslor i relationer. Genom att etablera och bevara hälsosamma och givande relationer grundade på samarbete, skapa motstånd mot socialt tryck och kommunicera fram lösningar vid konflikter och inte minst söka hjälp vid behov.
Ansvarsfullt beslutstagande
Att medvetet ta ansvar över sina egna beslut genom ett omsorgsfullt övervägande av alla relevanta faktorer och konsekvenser t.ex. genom att respektera andra människor.
Glädje utifrån estetiska upplevelser
Att uppleva estetiskt starka upplevelser i t.ex. naturen tillsammans med djur, genom musik eller skapande. Vilket skapar en känsla av egenvärde och medkänsla.
Eftersom vi vet att problem uppstår och helas i relationer är familje- och nätverksperspektivet viktigt för oss. Vi är duktiga på att möta ungdomar med känslo- och beteendemässiga problem, baserat på vår kunskap, utbildningar och forskning vet vi att det bästa resultatet får vi när familjen och andra meningsfulla personer involveras i behandlingsarbetet.
Ungdomen själv definierar vem/vilka som är meningsfulla för han/henne tillsammans i arbetet med oss behandlare.
Att som förälder arbeta med EASEL kan handla om att återfå balans och styrka i föräldraskapet genom social emotionell träning. Så att föräldrarna på ett mer konstruktivt sätt kan stötta sina barn genom ömsesidig respekt, få tillit till varandra, tillsammans med ungdomarna träna sig i att visa kärlek och omtanke, våga känna medkänsla, tacksamhet och glädje i relationen till varandra.
Årehoppet kan förutom familjearbetet hålla i nätverksmöten där vi samlar de viktiga personerna runt en ungdom för att samla de krafter som gemensamt kan stötta ungdomen vidare i livet.
Ungdomarna vi möter har ofta ett komplext nätverk där många kanske aldrig ens har träffats trots att alla arbetar mot samma mål – att ungdomen/unga vuxna ifråga ska ha största möjliga förutsättning till ett liv i balans. Vi arbetar på dessa möten enligt socialtjänstens vårdplansmål och ungdomens egna mål. Vad vill ungdomen uppnå och vad behövs det för hjälp runt omkring för att uppnå detta?
På dessa nätverksmöten som kan hållas vid ett enstaka tillfälle eller löpande under insatsen bjuds ungdomens privata liksom professionella nätverk in. Någon av oss behandlare kommer då att ta kontakt med alla deltagare innan mötet och även träffas om det behöver göras mer förarbete inför ett möte.
Målet för mötet är att få en handlingsplan för vem som gör vad för att vi ska komma närmare/nå de uppsatta målen. Detta kan sedan följas upp vid ytterligare nätverksmöten eller på annat överenskommet sätt.
© 2024