Det börjar med att bry sig för att sedan ta ansvar, först och främst för sig själv och sedan det landskap av liv som omger oss. Vi tror att det är tillitsfulla relationer oss emellan och till landskapet som bär oss framåt in i en positiv och hoppfull framtid.
Vi tror att det finns en stark inneboende livskraft i var och en av oss, och om den får möjlighet att spira så gör den det. Människor gör sitt bästa och kommer att göra nödvändiga förändringar, så länge som de vet vad, varför och hur.
Mitt i vårt vackra landskap bidrar Årehoppet till ett regenerativt lokalsamhälle – ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Syftet är att skapa utrymme för människor som är nyfikna på att ta sig an uppgiften av fullt ansvarstagande för sig själv och det landskap vi alla tillhör.
Vi tror på att skapa ett livskraftigt lokalsamhälle med en stark och öppen ”bykänsla” där alla får plats och har något att bidra med, ung som gammal oavsett vem du är och vad du bär.
Vår intention är att inspirera andra genom att stå i livets tjänst!
Skolan
– i samarbete med Åre kommuns skola och barnomsorg
Erbjuda de barn och unga som av olika anledningar har svårt att ingå i den vanliga skolverksamheten, där eleven har behov av ett mindre och mer tillåtande sammanhang där möjlighet till lärande i en lugn och trygg miljö är nödvändig för utveckling. Målet med att ingå i denna verksamhet är att på sikt arbeta tillbaka eleven till skolan. Ett aktivt arbete sker i dialog med skolan (rektor/mentor/elevhälsan/elevassistenter/klassen) med
eleven och dennes vårdnadshavare. Vi ser det som avgörande att arbeta med hela nätverket runt eleven för att skapa långvariga positiva effekter.
Erbjuda Åre kommuns skolbarn en praktisk läromiljö för att öka kunskapen om hur man som individ, familj och grupp kan ställa om sin livsstil till ett hållbart samhälle. Det kan vara tema dagar/veckor för en klass/grupp åt gången där innehållet kan utformas efter ålder och utvecklingsnivå i samarbete med skolans pedagoger och aktuell läroplan.
Erbjuda Åre kommuns skolor och barnomsorg ett program i en omvårdnad pedagogisk miljö för att arbeta förebyggande mot mobbing, trakasserier och våld där eleverna är med och skapar innehåll och utförande med syfte att stärka barns rättigheter och inflytande i samhället.
Fritid
Erbjuda barn och unga som av olika anledningar är i utanförskap el riskerar utanförskap en trygg och inspirerade och meningsfull fritid, det kan vara både fritidsverksamhet efter skoltid (för elever från förskoleklass till årskurs 5) samt fritidsgård för den äldre elevgruppen (från årskurs 5-9 några em/kvällar per vecka).
Individ och familjeomsorg
Barn/ungdomar och föräldrar/vuxna som har behov av olika former av insatser och stöd.
Funktionsvariationer
Barn, unga, vuxna och äldre med olika funktionsvariationer som behöver stöd i att skapa en meningsfull vardag/sysselsättning.
Pensionärer/äldre
Som besitter kunskap och erfarenhet och en önskan om att få dela med sig av den samt ingå i ett sammanhang som är meningsfullt och livskvalitets höjande.
Arbetsmarknad
Unga vuxna/vuxna som av olika anledningar står utanför marknaden/samhället, sysselsättning med fokus på vad individen har för kunskap och förmåga att bidra, hitta styrkor som gör att individen
utvecklas och får ett sammanhang som skapar en positiv tillvaro och nya kunskaper.
Privatpersoner
Som önskar egen utveckling, tex stöd/behandling/ny kunskap el vill engagera sig i mötesplatsen på något sätt.
Privata aktörer
Tex – ”avgiftning”, miljöombyten, skydd, delar av behandlingsprogram för HVB/stödboende och familjehem.
Oavsett deltagare/målgrupp har vi valt att jobba med en förhållningssätt som heter, Upplevelsebaserat socialt och emotionellt lärande -EASEL.
Upplevelsebaserat socialt och emotionellt lärande kan utformas i olika upplägg utifrån den deltagande individens eller gruppens behov.
Det är ett förhållningssätt för att stärka sociala emotionella färdigheter som en del av ett arbete i varje interaktion, inte som en separat lektion eller aktivitet.
Upplevelsebaserat socialt och emotionellt lärande och behandling har ett tvärvetenskapligt teoretiskt ramverk (där alla delar är evidensbaserade.)
Det är helt avgörande för verklig förändring att lära sig använda andra delar av hjärnan än enbart hjärnans automatiska reaktioner och strategier – konsekvenserna av att ha varit utsatt av stress över tid eller upplevt traumatiska händelser.
Det unika med detta sätt att arbeta på är bl.a. det
upplevelsebaserade lärandet (aktiviteter) där en stor betoning på miljön möjliggör för hjärnan att slappna av i syfte att kunna vara mottaglig för nytt lärande och reflekterande.
Reflektion blandas med sensoriska, kognitiva och kinestetiska utmaningar och upplevelser. Aktiviteterna är uppbyggda för att stärka alla aspekter av ickeverbal kommunikation – kroppsspråk, intention samt att förstå avsikten med känslomässiga budskap.
Styrkan med Upplevelsebaserat socialt och emotionellt lärande kommer från en kombination av:
• Att skapa en tillräckligt trygg plats där deltagaren kan släppa sina försvar men är stimulerande nog för nytt lärande
• Att uppleva glädje och lycka genom estetiska upplevelser, natur, djur, konst och mindfulness
• Att i varje session använda psykopedagogik – att ge deltagaren kunskap
• Att bygga en trygg, säker och förutsägbar relation. I den processen skapas kunskap om sig själv och i relation till andra.
• Att ta hjälp av den omgivande miljön för att skapa processer (gården, naturen, djuren).
• Att i varje session både individuellt (och i grupp) arbeta med strukturerade upplevelsebaserade aktiviteter i kombination med efterföljande reflektioner
• Att ha ett stärkande och salutogent förhållningssätt till deltagaren för att möjliggöra reflekterande processer
• Brett teoretiskt ramverk i kombination med ett etisk och icke-repressiv syn på varken människor eller djur.
Prissättning sker vid varje förfrågan/uppdrag då tid och insats kan skilja stort.
Vid mer omfattande uppdrag kan pris per dag/dygn el månad ges.
© 2024